Sunday, April 18, 2010

JANGAN BERTANGGUH & JANGAN MEMBUANG MASA

selamat datang ..ahlan wasahlan wa marhaban kepada pembaca yang dikasihi...

semakin lama semakin meningkat usia seorang bayi kepada remaja , remaja kepada kepada orang tua..terasa banyak sungguh perkara yang perlu diatur dan dan banyak perkara yang belum dilakukan. banyak juga perkara yang hadir seawal kelopak mata terbuka di awal pagi..

* ada perkara penting dan segera

* ada perkara penting tapi tidak segera

* ada perkara tak penting tapi segera

* ada perkara tak penting dan tidak segera

setiap perkara yang muncul harus di analisis secara peribadi dahulu untuk memastikan jadual harian yang bakal dilalui benar-benar terisi . susah bukan tapi itu permudahkan pengakhiran..

عن ابن عمر رضى الله عنهما : اخذ رسول الله عليه وسلم بمنكبي . فقال : كن الدنيا كانك غريب او عابر سبيل . وكان ابن عمر رضى الله عنهما يقول : اذا امسيت فلاتنتطر الصباح واذا اصبحت فلاتنتطر المساء وخذ من صحتك لمرصك ومن حياتك لموت - رواه البخاري

jika dilihat pada hadis diatas kalau datangnya petang janganlah disangka dapat hidup hingga ke pagi keesokannya dan begitulah sebaliknya ini menunjukkan ALLAH itu maha berkuasa dan betapa kerdilnya seorang hamba . justeru itu betapa tidak layaknya sikap bertangguh - tangguh dalam pekerjaan . anda yakin anda akan bersama kawan - kawan anda atau enak bersarapan bersama keluarga ???? kalau keyakinan palsu ini sudah tertanam dalam diri masing – masing, seolah – olah kita yakin mempunyai waktu sedangkan ajal itu tidak mengenal masa dan usia.

p/s : ingatlah !!! alangkah ruginya jika beramal baik kita sanggup ditangguhkan. Malah bertambah rugi pula jika kebaikan kita tangguh tapi kemaksiatan kita dahulukan.

Notaku : andai kata dijemput pulang kenegeri abadi,air mata darah pun tidak dapat menggambarkan penyesalan yang tiada penghujungnya itu.

No comments: